Verbinding opvang-onderwijs-jeugdhulp
Zeeuws-Vlaanderen, de beste plek om op te groeien! Een plek waar elk kind gezien wordt en zich gesteund en gestimuleerd voelt in zijn/haar ontwikkeling. Een plek met een stevige pedagogische basis, waar kinderen maximale ontwikkelkansen krijgen, waar voor elk kind een passende plek is en waar wordt samengewerkt in een lerend netwerk van partijen, die samen zorgen voor een integraal aanbod. Dat is de toekomstvisie!
Lees hieronder meer over dit project.
Onze ambities
Onder de naam “De beste plek” werken we in Zeeuws-Vlaanderen aan drie belangrijke ambities:
1. Verstevigen van de pedagogische basis rondom kind en gezin
2. Toewerken naar inclusief onderwijs in de regio, met behoud van speciaal onderwijs waar men er bewust voor kiest omdat het niet anders kan.
3. Vormen van een lerend netwerk van partijen in de regio.
Deze ambities zijn regiobreed afgesproken in een ontwikkelagenda die leidt tot nauwere samenwerking tussen de domeinen kinderopvang, onderwijs, jeugd, zorg en welzijn in Zeeuws-Vlaanderen.
Over het project
Op de grensvlakken van opvang-onderwijs-jeugdzorg werken we aan veelzijdige vraagstukken, waar onmogelijk één partij de oplossing voor kan bieden. Een vraagstuk waar meerdere partijen voor nodig zijn om maatschappelijk resultaat te boeken. Juist de verschillen tussen partijen maken de samenwerking krachtig, maar die verschillen kunnen ook lastig en spannend zijn. De uitdaging is dan ook om de verschillen te benutten, elkaars belangen te kennen en te respecteren, samen de eindgebruiker centraal laten staan en de ambitie levend houden. Om te werken aan deze uitdaging gebruiken we een vijftal actielijnen om alle initiatieven met elkaar te delen:
1. Inclusiever aanbod
- Leerlingenvervoer
- Inclusiever PO en KOV aanbod = Werkplaats KOV en PO
- Inclusiever VO (= Werkplaats VO)
2. Versterking van de pedagogische basis
- Pedagoog in de school (= PO)
- Jeugdwerker in de school (= VO)
- OJA kader en leertafel (incl. doorzettingsmacht)
- Pilots onderwijs-zorg
3. Toeleiding naar onderwijs / schoolaanwezigheid
- Thuiszitters (12-18)
- Toeleiding naar onderwijs vanuit vrijstelling 5A (5-18)
- Toeleiding naar onderwijs vanuit zorg en opvang 0-4 (tjasker)
4.KC doorontwikkeling
5.De rijke schooldag
Heb je een vraag en staat het niet op deze site? Laat het ons weten.