Werkplaats Inclusief
Werkplaats Inclusief is een zelforganiserende leergroep van professionals die samenwerken aan meer inclusie in onderwijs en opvang met een focus op Zeeuws-Vlaanderen. Samenwerken door te luisteren, te onderzoeken, te informeren en passende antwoorden te vinden om aan onze pedagogische belofte te kunnen voldoen. We geloven in de ontwikkeling van ieder kind en iedere jongere, altijd en onvoorwaardelijk. We kiezen voor een ontwikkelingsgerichte benadering, waarbij we uitgaan van de groep als geheel met daarbinnen een eigen, unieke positie voor ieder kind en iedere jongere. Samen voor meer inclusie.
Lees hieronder meer over dit project.
Over Werkplaats Inclusief
De werkplaats is open voor iedereen die anderzijds betrokken is en graag wil bijdragen aan de ontwikkeling van meer inclusie in het onderwijs en binnen de kinderopvang. Werkplaats Inclusief biedt de mogelijkheid aan iedereen die te maken heeft (of gaat krijgen) met vraagstukken die gaan over de schoolloopbaan van kinderen en jongeren in het regulier onderwijs en opvang, waarvoor dit niet vanzelfsprekend wordt gevonden. Om zo elkaar te vinden, van elkaar te leren en elkaar te versterken in het gemeenschappelijke doel.
De werkplaats faciliteert met:
STORIES
het delen van persoonlijke, herkenbare, relateerbare, inspirerende, of anderszins relevante
verhalen uit de praktijk.
KENNISBANK
met o.a. (wetenschappelijke) artikelen, nieuwsberichten, (onderzoeks)uitslagen.
PILOTS
toepassingen van vernieuwende methodes en inzichten in de praktijk.
NETWERK
van o.a. experts, ervaringsdeskundigen, instanties en organisaties.
Werkplaats Inclusief gaat ervan uit dat zowel elk kind / jongere als elke afzonderlijke situatie uniek is en staat geen voorgeschreven methode, methodiek, leergang, benadering of anderzijds gefixeerde handelswijze voor. Wel wordt er binnen de werkplaats continu actief gezocht naar ontwikkelingen van ‘best practices’ en de meest effectieve resultaten.
Werkplaats Inclusief is onafhankelijk en neemt geen actief standpunt of (politieke) positie in. Binnen de werkplaats is er ruimte voor diverse opvattingen, overtuigingen, filosofieën, etcetera. Waarbij het gemeenschappelijke uitgangspunt te allen tijde prioriteit heeft, namelijk: het welzijn van en een optimale speel- en leeromgeving voor ieder kind / jongere.
Heb je een vraag en staat het niet op deze site? Laat het ons weten.